پیکایل،شکار لحظه ها

زیبایی های معنوی و مادی را به یکدیگر نشان دهیم.

 

زیبایی های معنوی و مادی را به یکدیگر نشان دهیم.

پیکایل،شکار لحظه ها

سلام،
پیکایل محلی است برای دیدن و شنیدن زیبایی های معنوی و مادی که کمتر به چشم آمدند و شنیده شده اند. پس با ما همراه شوید.
مطالب پیکایلی:
- نادیدنی:شامل شکار لحظه هایی که توسط
دوربین گوشیم(پیکایل)گرفته شده.{تصاویری
که توسـط گوشیم گـرفته شـده با لوگو وبـلاگ
منتشر میشه و بقیه با ذکر منبع.}
- ناشنیدنی:روایـات، حکایـات و مطـالب دینی
کــم گفته شده و کمتر شنیده شده...!
- طرح: شـامـل پوستـرهــای منــاسبـتی بـا
موضوعات روزهستش.
- وبگردی: معرفی وبلاگ و وب سایت های زیبا
-عرفان های نو ظهور: مطالعاتم در مورد مکاتب
نو ظهور و سردسته هاشون.
-...
یا حق/.

آخرین نظرات
نویسندگان
نشان دوستان
پیوندها

عرفانهای نو ظهور: اشو و مکتب راجنیشیسم؛

يكشنبه, ۱۱ فروردين ۱۳۹۲، ۰۸:۵۸ ب.ظ

.

عرفانها نوظهور؛ راجنیشیسم و اشو

بسم الله الرحمن الرحیم

اُشو نامیست که در مکاتب عرفانی نو ظهور، برای خود جایی باز کرده؛ و طرفدارانش او را مرد عرفانی می دانند، امّا به جرات می توان گفت تمام منتقدان و مخالفان اُشو از او به عنوان مروج آزادی جنسی یاد می کنند تا مروج یک مکتب عرفانی! البته در خلال این بحث ها که خود حتماً متوجه این موضوع هستید، عرفان مورد بحث در این مطالب به شناخت و آگاهی از عوالم غیبی و حرکت به سوی خدا نیست و در این مکاتب نو ظهور، همیشه استفاده ابزاری از این کلمه برای پیشبرد افکار موهوم بوده که می توان اینجا؛ معنی و مفهوم عبارت "عرفان نو ظهور" را به "بدعت نو ظهور" تعبیر کرد.

به جرات می توان گفت تمام منتـقدان و مخـالفان اُشـو
از او به عنوان مروج آزادی جنسی یاد می کنند تا مروج
یک مکتب عرفانی!

القصه؛ شروع این موضوع در پیکایل مصادف با آغاز مطالعاتم در این زمینه است که بیشتر برای آگاهی، به اشتراک گذاری و نقد این جریان هاست. از آنجایی که انحراف از یک راه مستقیم خود آغازگر انحرافات بیشماریست می توان به یقین گفت انسان منحرف از راه انحرافی خود دوباره به انحرافات دیگری نیز کشیده خواهد شد و شاهد این مطلب جایست که محمد باب ابتدا از خود بعنوان باب و مروج دین یاد می کرد و رفته رفته انحرافاتی از قبیل مدعی نائب امام زمان بودن و به مرور ادعای اینکه خود امام است او را بجایی کشاند که ادعای نبوت و در نهایت ادعای خدایی! نمود.

سرحلقه های مکاتب نو ظهور بدلیل نداشتن منطق و عدم پاسخگویی جامع در تمام ابعاد زندگانی انسان، وقتی در مورد ادیان دیگر اظهار نظر می کنند، برای اینکه با منطق ادیان ها روبرو نشوند و مجبور به اظهار نظر و بحث متقابل در موضوعات مختلف نشوند، بکل مکر ادیان های الهی شده و برچسب های ناروا بر آنها برای فرار از بحث می چسبانند.

در ادامه مطلب به خواندن ادامه دهید؛

نظرات اُشو در حوزه ادیان و پیامبران که بعداً به آنها خواهیم پرداخت از نظر اینکه به غایت بی پایه است، جالب است!! او دید زمینی به این مفاهیم دارد و آنها را ساخته بشر می داند و از زبان آن خدایی که خودش ساخته، می گوید خدا برای انسان شریعتی برای سیر و تکامل تعبیه نکرده است!
 

و البته که برای این سخنان خود هیچ سند و مدرکی ارائه نمی کند و همگی آنها متشکل شده از افکار موهوم اوست و طرفدارانش، دقیقاً در مثالی از استاد صفایی حائری(ره) در مورد این نوع افراد،{نقل به مضمون} کسانی هستند که همانند درختی عجول بدون ریشه سربرآورده اند و عمری اندکی خواهند داشت و چون از درون پر نشده اند از بیرون پر شده اند...
{جالب اینجاست که تعریف اُشو از عرفان و عشق نیز حول محور درختی است با ریشه و ساقه که بعداً به آن خواهیم پرداخت.}

می خواستم در پست اوّل در مورد خود اُشو و برخی دیدگاه های مکتبش "راجنیشیسم" مطالبی رو بنویسم که بدلیل طولانی شدن مقدمه فقط مقداری از زندگینامه "باگوان شری راجنیش" معروف به اُشو رو میزارم تا بعد از آشنایی با اون، در مطالب بعدی به دیدگاه های مکتبش  و نقد اونا بپردازیم.

آشنایی با اُشو؛

در سال 1931 میلادی در روستای کوچک «کوچ وادا» در ایالت «ماهیا پرادش» کشور هند بدنیا آمد و در سال 1990 میلادی در سن 59 سالگی درگذشت. اُشو در دوران حیاتش به نام های گوناگون شهرت داشت «راجا» نام زمان کودکی او بود بعدها به «راجنیش» و سپس در سال 1960 میلادی به «آچاریا راجنیش» معروف شد امّا سال 1971 به عنوان «باگوان شری راجنیش» شناخته می‌شد و نهایتا در سال 1989 م رسما عنوان «اشو» را برای خود برگزید و دستور داد دیگر آن را با لقب باگوان صدا نکنند!
 

بالغ بر 650 کتاب‌های منتشر شده از اشو تا کنون به بیش از 33 زبان مختلف ترجمه شده که هیچکدام نوشته خود او نیست و در حقیقت نسخه برداری از سخنرانی ها اوست. اشو در سال 1981 به آمریکا مهاجرت کرد و در ظاهر چنین گفته شد، که وی به منظور معالجه به آمریکا می‌رود اما بعد با توجه به اصرار مریدانش در آمریکا اقامت گزید. مریدان آمریکایی اُشو در نقطه‌ای دور افتاده در ایالت اریگان زمین‌های را خریداری کرده‌اند و طی مدت چهار ماه شهری به نام راجنیش پورام در آن جا بنا نهادند.

طولی نکشید که راجنیش پورام به عنوان مرکز آیین اُشو مشهور شد، اما او را به جرم فساد جنسی و اخلاقی و تبلیغ  آزادی های جنسی بی قید و بند! در سال 1986 اخراج کردند،، پس از این ماجرا او به هند بازگشت و در سال 1990 در همانجا مرد. پیروان اُشو معتقدند که اُشو در دوران کودکی دارای احساسات عصیان گری، تمرد و استقلال طلبی بوده است


مهم‌ترین کتابی که از شخصیتش بحث می‌کند کتاب «اینک برکه‌ای کهن» می‌باشد وی در این کتاب خاطرات فراوانی از کودکی خود نقل می‌کند همانند دو معجزه که برای خود نقل می‌کند و نیز نسبت به هم کلاسی‌ها، معلم، پدر و مادر و بسیاری از انسان‌های دیگر از خود روحیه عصیان گری بروز داده است!

یکی از داستانهای نقل شده در این مورد، عصیان گری و تمرد او از فرمان پدرش بود که از راجا کوچک درخواست کرده بود تا موهای بلند و نامرتب خود را اصلاح کند و بعد از چندین بار اسرار پدر او موهای خود را با نمره صفر اصلاح کرده بود، که این علامتی معنادار بود برای پدر، چون رسم بود کسانیکه پدرشان مرده، سرهایشان را بتراشند و اینگونه شد که دیگر پدرش کاری به رفتارهای او نداشت.

همچنین وقتی کتاب‌های اُشو را مطالعه می‌کنیم به خوبی در می‌یابیم که او دارای شخصیتی بسیار مغرور و متکبر است که حتی پیروان خود او از این غرور اُشو آزرده خاطر بوده‌اند و در جاهای متفاوت از خود بعنوان استاد استادان نام می برد!!

پایان بخش اول/.

پاورقی:

{1}: سیر ادعاهای میرزا علی محمد شیرازی(سید باب)

منبع:

مقاله دانستنیهای اُشو (جنبش نوظهور معنویت نما)

 

پ.ن : انسان برای پیامبر مهتمر از هر چیزی بود. حضرت امیر می فرمود: «پیامبر طبیب بود برای مردم.» طبیبی نبود که بنشیند و دیگران بنه دنبالش بگردند، او به دنبال دل ها می رفت که مبادا کسی از این طبیب محروم بماند. قرآن درباره اش می گوید: « از خسارت دیدن شما ناراحت می شود، در خیر خواهی و نجات شما حریص است و مهربان ترین است برای ما.
 

بهجت نوشت: آمده ایم با زندگی کردن، قیمت پیدا کنیم، نه به هر قیمتی زندگی کنیم.
آیت الله بهجت (ره)

  • سید امیر علی حیدری

اشو و مکتب راجنیشیسم

عرفانهای نو ظهور

الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم  (۹)

سلام برادر لینک شدید
سلام
اشو به دلیل تاثری که از مکتب کمونیسم گرفته بود به نوعی زندگی کمونی معتقد بود که در آن نظام خانواده معنا و مفهومی ندارد.او معتقده زندگی انسان ها باید به صورت طبیعی و مثل حیوانات باشد. ما در نظام هایی که جامعه برایمان تعیین کرده اسیریم و باید ازش رها بشیم. در واقع اشو هم و غمش اینه که ما حیوان باشیم.
پاسخ:
سلام بنده خوب خدا
ممنون دقیقاً حرفاتون بخشی از اساس مکتب اشوست. کسی که خدا رو در نهایت تصویر درونی هر فرد می دونه!  متاسفانه با واضح بودن این موضوعات در مکتب اشو، همچنان می بینیم به خاطر حرف های رنگ و لعاب دار این شخص در دنیا، طرفدارانی داره!
سلام بر سید امیرعلی
خوب بود، ادامه بده.
منم دارم خلاصه ی کتاب قدرت نرم در مورد جنگ نرم رو میزارم توی وب.
پاسخ:
سلام بنده خوب خدا
ممنون من خیلی دوست داشتم در این مورد مطالبی رو مطالعه کنم، که داره خیلی بدرد می خوره.
  • لایتنـــــــــاهی
  • سلام
    دنبال مطلب درمورد شهید جهان‌آرا هستم. لطفاً کمک کنید
    التماس دعا
    ممنون از روشنگریت
    دمت آتیش
    پاسخ:
    به آقا سید
    دم شمام ذوب  p-:
    یا حق/.
  • گروه تواشیح معراج النبی شهرستان بابل
  • سلام علیکم:

    ای در بر ماه تو زمین کم
    ای مهر تو آب های عالم

    ای یاس ستم به خاک برده
    ای مریم تازیانه خورده

    ای شبنم باغ ایزدی تو
    ای عطر گل محمدی تو

    ای آمنه و امینه ما
    بی تو فدکست سینه ما

    اللهم عجل لولیک الفرج. . . . .
    پاسخ:
    سلام؛
    ممنون شعر زیبایی بود، و ای کاش مدینه در و دیوار نداشت...

    http://quranetratschool.persianblog.ir/post/39/

    کتاب ساختار وجودی انسان

    مطلب خوبی بود

    ممنون

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">