پیکایل،شکار لحظه ها

زیبایی های معنوی و مادی را به یکدیگر نشان دهیم.

 

زیبایی های معنوی و مادی را به یکدیگر نشان دهیم.

پیکایل،شکار لحظه ها

سلام،
پیکایل محلی است برای دیدن و شنیدن زیبایی های معنوی و مادی که کمتر به چشم آمدند و شنیده شده اند. پس با ما همراه شوید.
مطالب پیکایلی:
- نادیدنی:شامل شکار لحظه هایی که توسط
دوربین گوشیم(پیکایل)گرفته شده.{تصاویری
که توسـط گوشیم گـرفته شـده با لوگو وبـلاگ
منتشر میشه و بقیه با ذکر منبع.}
- ناشنیدنی:روایـات، حکایـات و مطـالب دینی
کــم گفته شده و کمتر شنیده شده...!
- طرح: شـامـل پوستـرهــای منــاسبـتی بـا
موضوعات روزهستش.
- وبگردی: معرفی وبلاگ و وب سایت های زیبا
-عرفان های نو ظهور: مطالعاتم در مورد مکاتب
نو ظهور و سردسته هاشون.
-...
یا حق/.

آخرین نظرات
نویسندگان
نشان دوستان
پیوندها

ناشنیدنی: لَن تَرَانِی یا موسی!

يكشنبه, ۱۲ خرداد ۱۳۹۲، ۰۸:۴۰ ق.ظ

.

بسم الله الرحمن الرحیم

وَلَمَّا جَاء مُوسَى لِمِیقَاتِنَا وَکَلَّمَهُ رَبُّهُ قَالَ رَبِّ أَرِنِی أَنظُرْ إِلَیْکَ قَالَ لَن تَرَانِی

وَلَـکِنِ انظُرْ إِلَى الْجَبَلِ فَإِنِ اسْتَقَرَّ مَکَانَهُ فَسَوْفَ تَرَانِی فَلَمَّا تَجَلَّى رَبُّهُ لِلْجَبَلِ

جَعَلَهُ دَکًّا وَخَرَّ موسَى صَعِقًا فَلَمَّا أَفَاقَ قَالَ سُبْحَانَکَ تُبْتُ إِلَیْکَ وَأَنَاْ أَوَّلُ الْمُؤْمِنِینَ (اعراف/143)

و چون موسى به میقات و وعده‏گاه ما آمد و پروردگارش با او سخن گفت، (موسى) گفت: پروردگارا! خودت را به من نشان ده تا به تو بنگرم! (خداوند) فرمود: هرگز مرا نخواهى دید، ولى به این کوه بنگر، اگر در جاى خود برقرار ماند، پس به زودى مرا خواهى دید. پس چون پروردگار موسى بر کوه تجلّى وجلوه نمود (و پرتوى از عظمت خود را بر کوه افکند)، کوه را متلاشى کرد و موسى مدهوش بر زمین افتاد. پس چون به هوش آمد گفت: (خداوندا!) تو منزّهى (که دیده شوى)، من به سوى تو بازگشتم و من نخستین مؤمن هستم.

بنظرم داستان مردمان قوم بنی اسرائیل خیلی عجیبه و عبرت های زیادی تو  داستانهای این قوم واسه کل انسان ها و اللخصوص واسه ما مسلمونا نهفته است، تو حدیثی از مولای علی خوندم که آینده ما و آنچه که بعداً واسمون پیش میاد توی قرآن هستش! بعبارت بهتر در حدیثی از حضرت فاطمه اومده؛ با خواندن قرآن دید و بصیرت ما به آینده بیشتر میشه و اتفاقات آینده رو با عقل و بصیرتمون می تونیم تشخیص بدیم.{نقل به مضمون}

 

اما داستان عبرت آنگیزی که در ادامه میاد داستان حضرت موسی و توقفش در کوه طور، برای دریافت الواح  مقدس توارات هستش که 70 نفر از بزرگان بنی اسرائیل هم قبل از شروع خلوت موسی با خدا، برای شندین صدای خداوند متعال با او راهی کوه طور شده بودند،تو ادامه  برای درک و تدبیر درست آیه از تفیسر نور حجت السلام قرائتی حفظه الله استفاده شده و ابتدا نکات و بدنبال اون پیام های آیه و احادیث مرتبط رو با هم می خونیم:

 

نکات آیه:

«دَکّ»، به معناى زمین صاف و«جعله دکّا»، یعنى کوه متلاشى و ذرّه ذرّه شد تا به زمین هموارى تبدیل گشت.
«خَرَّ»، به معناى ساقط شدن و افتادن است و «صَعِقَ»، به معناى بیهوشى بر اثر صداى مهیب است.

 

مثل لباسی که از یقه اش گرفتین و یهو ولش کنید! چطوری روی زمین می افته؟!

 

دیدن خداوند، تقاضاى جاهلانه‏ ى بنى ‏اسرائیل بود که از موسى مى‏خواستند خدا را با چشم سر به آنان بنمایاند (که در آیه 155 همین سوره مى‏خوانیم)، و آن کافران غافل  بودند که هرگز چشم توان دیدن خداوند را ندارد، «لاتدرکه الابصار» [253] ، بلکه باید خدا را با چشم دل دید و به او ایمان آورد. چنانکه حضرت على فرمود: «رأته القلوب بحقایق الایمان» [254]

امام صادق در مورد «انا اوّل المؤمنین» فرمودند: «انا اوّل مَن آمن و صَدّق بانّک لاتُرى» [255] ، من اوّلین ایمان آورندگان باشم به این که ذات الهى قابل دیدن نیست.


در جلسه‏ اى مأمون به امام رضا گفت: مگر شما نمى‏گویید انبیا معصومند، پس چرا موسى رؤیت الهى را از خداوند درخواست کرد؟ «أرنى أنظر الیک»، آیا موسى نمى‏دانست که خداوند قابل دیدن نیست؟

اینجا؛ در ادامه مطلب به خواندن ادامه دهید... .

امام رضا در جواب او فرمودند: حضرت موسى میدانست که خداوند قابل دیدن با چشم نیست، امّا هنگامى که خدا با موسى سخن گفت و آن حضرت به مردم اعلام نمود، مردم گفتند: ما به تو ایمان نمى‏اوریم مگر اینکه کلام الهى را بشنویم.

 

هفتادنفر از بنى‏ اسرائیل برگزیده شدند و به میعادگاه کوه طور آمدند. حضرت موسى سؤال آنان را از خدا درخواست نمود، در این هنگام آنان کلام الهى را از تمام جهات شنیدند، ولى گفتند ایمان نمى‏آوریم مگر اینکه سخن گفتن خدا را خود ببینیم، صاعقه‏ اى از آسمان آمد و همه‏ ى آنان هلاک شدند. حضرت موسى گفت: اگر با چنین وضعى برگردم، مردم خواهند گفت تو در ادّعایت راستگو نیستى که دیگران را به قتل رساندى.

 

به اذن الهى دوباره همه زنده شدند، این بار گفتند: اگر تنها خودت نیز خدا را ببینى، ما به تو ایمان مى‏آوریم. موسى گفت: «انّ اللّه لایُرى بالابصار و لا کیفیّة له و انّما یعرف بآیاته و یکلّم باعلامه»، خدا را تنها با نشانه‏ ها و آیاتش مى‏توان درک کرد. امّا آنان لجاجت کردند، خطاب آمد موسى بپرس آنچه مى‏پرسند و تورا به خاطر جهالت آنان مؤاخذه نمى‏کنم. حضرت موسى گفت: «ربّ ارنى انظر الیک»، خطاب آمد: «لن ترانى» هرگز، امّا نگاه کن به کوه، اگر پایدار ماند تو نیز خواهى توانست مرا ببینى.


با اشاره‏ ى الهى کوه متلاشى و به زمینى صاف تبدیل شد و موسى پس از به هوش آمدن گفت: «سبحانک تبتُ الیک»، خدایا! از جهل و غفلت مردم، به شناخت ومعرفتى که داشتم بازگشتم ومن اوّلین کسى هستم که اعتراف مى‏کنم خدا را نمى‏توان با چشم‏ سر دید. مأمون با این پاسخ شرمنده شد. [256]


در واقع حضرت موسى با بیان جمله‏ى «ارنى» و پاسخ «لن ترانى» خواست به مردم بفهماند که خداوند براى من قابل رؤیت با چشم نیست، تا چه رسد به شما.


از امام صادق پرسیدند: اگر خدا قابل رؤیت نیست، پس در مورد روایاتى که مى‏گویند: پیامبر ، خدا را دید، یا در قیامت مؤمنان خدا را در بهشت مى‏بینند، شما چه مى‏فرمایید؟!


حضرت تبسّمى کردند و فرمودند: بسیار زشت است که شخصى 70 - 80 سال در زمین خدا زندگى کند و از رزق و روزى او استفاده کند، امّا او را چنانچه باید نشناسد. پیامبر، خدا را باچشم ندیده است و اگر کسى چنین ادّعایى داشته باشد، دروغگو و کافر است، چنانکه آن حضرت فرمودند: «مَن شبّه اللّه بخلقه فقد کفر» کسى که خدا را به صفات مخلوقات تشبیه کند، کافر است.

 

حضرت على در پاسخ به این سؤال که اى برادر پیامبر آیا تو خدا را دیده ‏اى؟ فرمود: «لم أعبد ربّاً لم أره و لم تره العیون بمشاهدة الاعیان ولکن تراه القلوب بحقایق الایمان»، [257] خدایى را که ندیده باشم عبادت نمى‏کنم، امّا نه با چشم سر، که با چشم دل. در جاى دیگر فرمود: «ما رأیتُ شیئاً الاّ و قد رأیتُ اللّه قبله و بعده و معه و فیه» [258] چیزى را ندیدم، مگر آنکه خداوند را قبل و بعد و همراه با آن دیدم.


آرى، چشم توان دیدن او را ندارد، «لاتدرکه الابصار و هو یدرک الابصار» [259] ، امّا با چشم دل مى‏توان خدا را دید، چنانکه قرآن مى‏فرماید: «لقد رآه نَزلَة اُخرى عند سِدرة المنتهى» [260] پیامبر، در معراج، ایات عظمت الهى را دید. البتّه آنچه در تورات در مورد ماجراى حضرت موسى در کوه طور آمده، از تحریفات تورات است. [261]

 

پیام های آیه رو می توانید اینجا مطالعه فرمایید.

منابع:

252) تفسیر نمونه‏
253) انعام، 103
254) تفسیر صافى‏
255) تفسیر اثنى عشرى‏
256) تفاسیر نورالثقلین و فرقان‏
257) تفسیر فرقان، معانى الاخبار
258) تفسیر فرقان‏
259) انعام، 103
260) نجم، 13 تا 14
261) تورات، سِفرخروج، باب 23، آیه 9

مطالب مرتبط:

چرا موسی (علیه السلام)، کلیم خدا شد؟

وجیزه1 : شخصی با قیافه حق به جانب که معلوم بود یهودی است با حالت طعنه به حضرت علی علیه السلام گفت: صبر می کردید کفن پیغمبرتان خشک شود تا بعد  اختلاف می کردید! حضرت رو به فرمودند: ما در نبوت پیغمبرمان اختلاف نکرده ایم بلکه اختلافمان بر سر توصیه های اوست... . اما شما بعد از عبور از دریا نگذاشتید پاهای خیستان خشک شود و بعد از آن منکر وجود خداوند  شدید و از موسی علیه السلام درخواست بت کردید...!

وجیزه 2: حضرت موسی علیه السلام با معجزه عصای خود طاغوت زمان خود را  عاجز کرد و شکست داد، و حال یهودیان آن عصا را ندارند و اما  پیامبر ما که معجزه اش قرآن است و با تاسی به خداوند و آیات آن، تمام طاغوت ها و دشمنان  خدا را شکست داد الان  این معجزه اش در نزد تک تک ما مسلمانان است و کافیست در آن تدبر کنیم و به آیاتش عمل کنیم تا دشمنانمان را شکست دهیم... . و این راه آماده شدن  برای ظهور است.

الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم  (۹)

  • رجب بابایی جامخانه
  • سلام 
    ممنون از مطلب بسیار خوب شما امیدوارم ادامه بدهید 

    خیلی عالیه.

  • سید میلاد موسوی
  • درود؛
    بخش داد و ستد نشان {لوگو} راه اندازی شد؛
    برای آگاهی‌ های بیشتر به ما سر بزنید؛
    بدرود.
  • سید میلاد موسوی
  • اوستا در قبرستان خاموش تاریخ
    نویسنده: داود الهامی

    به ما سر بزنید..
    جمله حضرت امیر(ع) که فرمودند:
    چیزى را ندیدم، مگر آنکه خداوند را قبل و بعد و همراه با آن دیدم
    بسیار قابل تامل است...


    پاسخ:
    سلام به شما
    بله
    مولای متقیان واقعآ خارج از دسترس عقل بشری است...
  • سید میلاد موسوی
  • دانلود مرورگری نوین، بسیار پرشتاب، آسان و کاربرپسند
    مرورگری که از گوگل کروم و فایرفاکس هم پیشی گرفته است
    برای دیدن نگاره هایی از این برنامه + پیوند دانلود به ما سری بزنید
  • سید میلاد موسوی
  • درود فراوان؛
    امیدوارم حالتان خوب و زندگی به کامتان باشد؛
    با نوشته ای گسترده(مفصل) نو شدیم؛
    - حجاب در اسلام
    به ما سر بزنید و دیدگاه خود را بگویید؛
    با آرزوی سربلندی شما در پهنه های گوناگون زندگی.
    هم اینک بدرود.
  • سید میلاد موسوی
  • عشق چیزی نیست که دیدنی باشه، حس کردنیه، باید با تمام وجود حسش کنی..
    خدا عشقه، حسه، خدا رو می شه از گل زیبا، کوه های بزرگ، نگرش در کهکشان ها حس کرد، از گل، زیباییش را، از کوه ها و کهکشان، قدرت و علمش را از... ....
    عشق رو نمی شه لمس کرد، نمی شه دیدش، وقتی به کسی می گید عاشقتم، اینجور نیست که عشقتون نسبت به اون تو جیبتون باشه {..!} و اگر بهتون بگه: کو نشونم بده، دست بکنید تو جیبتون درش بیارید بگید: ایناها
  • سید میلاد موسوی
  • .:: عزاداری ::.
    اولین مراسم عزاداری رسمی و آشکار عزاداری حسینی
    آثار و برکات عزاداری صحیح بر امام حسین (ع)
    عزاداری در کلام پیشوایان و بزرگان جامعه
    رعایت چند نکته در عزاداری روز عاشورا
    لزوم عزاداری از دیدگاه قرآن
    آشنایی با مفهوم عزاداری
    و ...

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">