پیکایل،شکار لحظه ها

زیبایی های معنوی و مادی را به یکدیگر نشان دهیم.

 

زیبایی های معنوی و مادی را به یکدیگر نشان دهیم.

پیکایل،شکار لحظه ها

سلام،
پیکایل محلی است برای دیدن و شنیدن زیبایی های معنوی و مادی که کمتر به چشم آمدند و شنیده شده اند. پس با ما همراه شوید.
مطالب پیکایلی:
- نادیدنی:شامل شکار لحظه هایی که توسط
دوربین گوشیم(پیکایل)گرفته شده.{تصاویری
که توسـط گوشیم گـرفته شـده با لوگو وبـلاگ
منتشر میشه و بقیه با ذکر منبع.}
- ناشنیدنی:روایـات، حکایـات و مطـالب دینی
کــم گفته شده و کمتر شنیده شده...!
- طرح: شـامـل پوستـرهــای منــاسبـتی بـا
موضوعات روزهستش.
- وبگردی: معرفی وبلاگ و وب سایت های زیبا
-عرفان های نو ظهور: مطالعاتم در مورد مکاتب
نو ظهور و سردسته هاشون.
-...
یا حق/.

آخرین نظرات
نویسندگان
نشان دوستان
پیوندها

حکمت های سفارش به خوبی ها و بازداشتن از بدی ها

پنجشنبه, ۲۰ تیر ۱۳۹۲، ۱۱:۴۱ ق.ظ

.

امر به معروف و نهی از منکر

بسم الله الرحمن الرحیم

وَإِذْ قَالَتْ أُمَّةٌ مِّنْهُمْ لِمَ تَعِظُونَ قَوْماً اللَّهُ مُهْلِکُهُمْ أَوْ مُعَذِّبُهُمْ عَذَاباً شَدِیداً

قَالُواْ مَعْذِرَةً إِلَى‏ رَبِّکُمْ وَلَعَلَّهُمْ یَتَّقُونَ‏{آیه شریفه 164 سوره مبارکه اعراف}

و (به یاد آور) زمانى که گروهى از آنان (بنى ‏اسرائیل، به گروه دیگر که نهى از منکر مى‏ کردند) گفتند: چرا شما قومى را موعظه مى‏ کنید که خدا هلاک کننده‏ ى ایشان است، یا عذاب کننده‏ ى آنان بر عذابى سخت است؟ گفتند: براى آنکه عذرى باشد نزد پروردگارتان و شاید آنها نیز تقوا پیشه کنند.

 

امر به معروف و نهی از منکر { به فارسی؛ سفارش به خوبی ها و باز داشتن از بدی ها } یکی از احکامی هستش که دارای حکمت های بیشماری است که بنظر من خوب به اونها پرداخته نشده، یعنی تویه جامعه انطور که باید جا نیفتاده، این فرمان زیبای الهی چنان ثمراتی واسه جامعه داره که برای جامعه حکم ضرورت آب برای بدن انسان رو داره؛ حضرت علیدر حدیث زیبایی می فرمایند:

 

 هرگاه (مردم) امر به معروف و نهى از منکر نکنند، و از نیکان خاندان من پیروى ننمایند، خداوند بدانشان را بر آنان مسلّط گرداند و نیکانشان دعا کنند امّا دعایشان مستجاب نشود.  امالى صدوق، ص‏254

 

در مورد اینکه چه کسی صلاحیت اجرای این حکم رو داره و یا اینکه به چه روش هایی باید امر به معروف و نهی از منکر کرد حرف های زیادی زده شده، اما کوتاه سخن اینکه فرد باید کاملاً آشنای به موضوع باشه و حداقل خودش در امر و نهی فردی خود دار باشه و البته با مهربانی، دلسوزی و حوصله اینکار رو انجام بده.

 

پیامبر گرامی اسلام: کسی که امر به معروف می کند باید این کار را به روش خوبی انجام دهد.  کنزالعمل ج552

 

حضرت علی : امر به معروف و نهى از منکر نکند مگر کسى که سه خصلت در او باشد: در امر و نهى خود مدارا کند، در امر و نهى خود میانه‏ روى نماید و به آنچه امر و نهى مى‏کند، دانا باشد .بحارالأنوار، ج100، ص87، ح64

 

حضرت حجت السلام قرائتی حفظه الله زیر آیه شریفه 164 سوره مبارکه اعراف حکمت ها، نکات و اثرات واقعاَ زیبایی از این حکم الهی را بیان کردند که فقط در صورت اثر نکردن! اون، برای ما و جامع بشری بدست میاد و با فرض این مسئله، اگه سفارش و بازداشتن ما اثر کنه شاید دیگه پاداش،ثواب و اثرات این حکم قابل شمارش نباشه همونطوری که مولای متقیان علی می فرمایند:

 

 امر به معروف و نهى از منکر نه اجلى را نزدیک مى‏کنند و نه از روزى کم مى‏ نمایند، بلکه ثواب را دو چندان و پاداش را بزرگ مى‏سازند و برتر از امر به معروف و نهى از منکر سخن عادلانه‏ اى است نزد حاکمى ستمگر.  غررالحکم، ج2، ص611، ح3648

و امّــا... .

در ادامه مطلب به خواندن ادامه دهید... .

نکات  آیه:

بنى ‏اسرائیل سه گروه بودند: یکدسته قانون‏ شکن، دسته‏ ى دیگر دلسوزان نصیحت‏گر و دسته‏ ى سوّم گروه بى‏ تفاوت. بى‏ تفاوت‏ها به نصیحت‏گران مى‏ گفتند: خود را خسته نکنید، چون حرف‏هایتان در فاسقان اثر ندارد و آنها به هر حال جهنّمى هستند. ولى ناهیان از منکر مى‏ گفتند: کار ما بى‏ اثر نیست، حداقل آنکه ما نزد خدا معذوریم. و چه بسا آنها به واسطه‏ ى سخن ما دست بردارند و تقوا پیشه کنند.


در آیه 5 و6 سوره‏ ى مرسلات، خداوند به کسانى سوگند یاد مى‏ کند که ذکر خدا را به دیگران القا مى‏ کنند، چه براى اتمام حجّت، چه براى تأثیر و هشدار. «فالملقیات ذکراً عُذراً أو نُذراً»


در کتاب امر به معروف و نهى از منکر، بیش از ده فایده براى امر و نهى، حتّى در صورتى که اثر نکند، ذکر کرده ‏ام که خلاصه ‏اش را در اینجا بیان مى‏کنم، [313] تا شاید سکوت و ترس و بى‏ تفاوتى در مقابل ترک معروف و عمل به منکر از بین برود:


1- گاهى امر و نهى ما امرور اثر نمى‏کند، ولى در تاریخ، فطرت و قضاوت دیگران اثر دارد. چنانکه امام حسیندر راه امر به معروف و نهى از منکر شهید شد، تا وجدان مردم در طول تاریخ بیدار شود.


2- گاهى امر و نهى، فضا را براى دیگران حفظ مى‏کند. چنانکه فریاد اذان مستحبّ است، گرچه شنونده‏ اى نباشد، ایستادن به هنگام قرمز شدن چراغ راهنمایى لازم است، گرچه ماشینى نباشد. زیرا حفظ قانون و فضاى احترام به قانون، لازم است.


3- گاهى امر و نهى ما، گناهکاران را از گناه باز نمى‏دارد، ولى گفتن‏ه اى پى در پى، لذّت گناه را در کام او تلخ مى‏کند و لااقل با خیال راحت گناه نمى‏کند.


4- براى حفظ آزادى باید امر و نهى کرد، زیرا نگفتن، جامعه را به محیط خفقان و ترس و سکوت تبدیل مى‏کند.


5 - امر ونهى براى خود انسان مقام ‏آفرین است، گرچه دیگران گوش ندهند. قرآن مى‏فرماید: «و من احسن قولاً ممّن دعا الى اللّه» [314]


6- امر به معروف و نهى از منکر، اگر در دیگران اثر نکند، لااقل براى خود ما یک نوع قرب به خداوند، تلقین و تمرین شجاعت و جلوه‏ ى سوز و تعهّد است.


7- گاهى امر و نهى ما امروز اثر نمى‏ کند، امّا روزى که خلافکار در بن‏ بست قرار گرفت و وجدانش بیدار شد، مى‏ فهمد که شما حقّ گفته ‏اید. بنابراین اگر امروز اثر نکند، روزگارى اثر خواهد کرد.


8 - امر و نهى، وجدان انسان را آرام مى ‏کند، انسان با خود مى‏ گوید که من به وظیفه ‏ام، عمل کردم، این آرامش وجدان با ارزش است، گرچه دیگران گوش ندهند.


9- امر به معروف و نهى از منکر، سیره ى انبیاست، گرچه دیگران گوش ندهند. قرآن مى‏ فرماید: «و اذا ذکّروا لایذکرون» [315] و یا بارها مى‏ فرماید: مردم سخنان و ارشادهاى پیامبران را گوش نمى‏ دادند و از آنها روى مى‏ گرداندند. بنابراین ما نباید توقّع داشته باشیم که همه به سخنان ما گوش بدهند.


10- امر به معروف، یک اتمام حجّت براى خلافکار است تا در قیامت نگوید کسى به من نگفت، علاوه بر آنکه عذرى هم براى گوینده است تا به او نگویند چرا نگفتى؟


11- هنگام قهر الهى، آمرین به معروف نجات خواهند یافت. (آیه‏ى بعد به آن اشاره مى‏کند)


به هرحال، انبیا و اوصیا در راه امر به معروف و نهى از منکر شهید شدند تا حقّ گم نشود واز میان نرود، چنانکه قرآن در آیاتى مى‏فرماید: «یقتلون الانبیاء» [316] ، «یقتلون النبیّین» [317] و «یقتلون الّذین یأمرون بالقسط» [318] که از این آیات استفاده مى‏شود، گاهى در امر به معروف باید تا مرز شهادت پیش رفت.


حضرت علىدر نامه‏ اى به نماینده‏ ى خود، به خاطر حضورش در سر سفره‏ ى اشراف او را توبیخ نمود. [319] یعنى آن حضرت براى آنکه منش زهد به اشرافى‏ گرى کشیده نشود، فردى را فداى مکتب نمود.
 


313) جالب اینکه این سطرها را در هفته امر به معروف ودهه‏ ى عاشورا مى‏نویسم که امام حسین علیه السلام فلسفه‏ ى قیام خود را عمل نکردن جامعه به حقّ و نهى از منکر نکردن مى‏داند.


314) فصّلت، 33
315) صافّات، 13
316) آل‏عمران، 112
317) بقره، 61
318) آل‏عمران، 21
319) نهج البلاغه، نامه 45

پیام های این آیه را  اینجا بخوانید... .
منبع: وب سایت
qaraati.ir

 

و در نهایت مراحل امر به معروف و نهی از منکر رو حضرت محمدبیان فرمودند که من با دیدن این حدیث یاد آیه «لا یکلف الله الا وسعها»«خداوند هیچ کس را جز به اندازه توانایی اش تکلیف نمى‏کند.» می افتم که مارو مکلف می کنه در حد توانایی مون با کارهایی خوب یا کارهای زشت، موافقت یا مخالفت  کنیم.

 

هر کس از شما منکرى ببیند باید با دست و اگر نتوانست با زبان و اگر نتوانست با قلبش آن را تغییر دهد، که پائین ‏ترین درجه ایمان همین (تغییر قلبى) است. نهج الفصاحه، ح‏3010

 

مطالب مرتبط:

ماجرای برخورد درس آموز رهبر انقلاب با یک دختر و پسر

احادیثی در مورد امر به معروف و نهی از منکر

دسته بندی قرآن و مقالات دینی پیکایل

اینگونه نهی از منکر کنید!!

تتمه: چقدر فاصله ی بین دو عمل دور است... . عملی که لذتش میرود و کیفر آن میماند و عملی که رنج آن میگذرد و پاداش آن ماندگار است ... {نهج البلاغه، حکمت 123}

پ.ن: ماه رمضان رو تبریک عرض می کنم امیدوارم از برکات این ماه بتونیم کاملاً بهره مند شیم. مدتیه کسالتی پیدا کردم، اما الان شکر خدا رو به بهبودییم  و همچنان محتاج دعای خیر شما در این ماه پر برکت هستم.

الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم  (۳۳)

  • یک پسر مجرد
  • خدا عمر با عزت و برکت به آقای قرائتی بده؛
    آموزه های قرآنی رو بسیار شیوا و روان بیان میکنن.
    آقای حیدری ممنون که با انتشار این متن مارو از فواید امر به معروف و نهی از منکر بیشتر آشنا کردی.
    اگر همه ی ما این کار رو یک وظیفه شهروندی در قبال خودمون و اطرافیانمون بدونیم مطمئناً وضعیتمون خیلی تغییر میکن.
    + چند تا دیگه از مطالبت رو خوندم و از نوشته هات خوشم اومد، بنابراین در یک حرکت انتحاری شمارو قبل از اینکه من رو لینک بکنی لینک کردم :)
    پاسخ:
    بله واقعاً امر به معروف خیلی ثمرات داره واسه جامعه و اصن برای رسیدن به مرزهای امر به معروف و اینکه هر فرد جواز امر به معروف و نهی از منکر رو بدست بیاره یک تلاشی قبلش باید انجام بده تا لایق انجام دادن این حکم بشه کما اینکه قبل از رسیدن به خودداری کامل می تونه تو منع از نواهی بزرگ و امر و سفارش به معروف ها همت بگماره.

     از لطفت ممنونم با افتخار من هم شما رو لینک کردم

    موفق باشی
    یا حق/.
  • سجاد عبدی
  • سلام خدا قوت
    مطلب پر محتوایی بود
    خسته نباشید...
    بروزیم با "پیــــر رسیدنت"
    باعرض سلام خدمت شما دوست گرامی.وضمن تشکر از شما.لینک شما نیز با افتخار به جمع همراهان ما پیوست.
    جهت طراحی لوگوی فلش رایگان پس از ثبت نام در دایرکتوری شمیم یار اطلاع دهید.با این کار لوگوی طراحی شده برای شما نیز در صفحه ی دایرکتوری درج میگردد و بدین صورت در وب تمام کسانی که کد دایرکتوری را در وب خود قرار داده اند به نمایش گذاشته میشود.
    منتظر خبرتون هستم.

    باعرض سلام خدمت شما دوست گرامی.وب خوبی دارید.در صورت تمایل به تبادل لینک یا لوگو خبرم کنید.موفق باشید التماس دعا
    HTTP://SHAMIM-YAR.IR
    پاسخ:
    سلام بنده خوب خدا
    با افتخار لینک شدید
     موفق باشید
    یا حق/.
    سلام
    بر شما

    بنده امروز،بروزم!!!
    دلتان خواست بیایید
    بخوانید،نظر بدهید...
    سلام خسته نباشید.
    وب جالبی دارین اگر مایلید تبادل لینک کنیم:)
    پاسخ:
    سلام بنده خوب خدا
    ممنون از تشریف فرمایی تون
    با افتخار لینک شدید
    امیدوارم به طور مستمر به وبلاگ زیباتان سر بزنم
    یا حق/.

  • مصطفی روحی
  • سلام
    امر به معروف و نهی از منکر نعمتی ست که قدرش را نمیدانیم ...
  • کوثر ✜عاشق شهید همّت✜
  • ✔اگر ♥شَهیــ ـ ـ❀ـ ـ ـد♥ نشوم لاجرم خواهم {مُــ✘ــرد} پس در قنــ ـ❤ــوت هایــ م میگویــ م

    ˙·٠•●♥اللهم ارزقنا شهادة فی سبیلک ♥●•٠·˙

    سلام
    به روزم ومنتظر نظرات خوبتون.

  • لایتنــــــــاهی خویشم همه غیر آمد
  • سلام همسنگر ما دوباره برگشتیم با ظاهری جدید و مطالبی جدید
    منتظر یاری شما هستیم
    وبلاگ ما بدون شما بازنده ی جنگ نرم است ...
    سلام.
    ممنون از شما.
    استفاده کردم.
    ببخشید دیر خدمتتون میرسم.
    یه کسالت کوچولو بود که رفع شد.
    در پناه حق...
    یا علی...سید علی...
    http://labeik.blog.ir/
    پاسخ:
    سلام
    خوشحالم که سلامتین
    یا حق/.

    سلام من یه چند وقتی نبودم

    به روز کردم

    خوشحال میشم سر بزنید

    یا زهرا

  • سید سعید باباییان
  • ***سلام همسنگری...
    از بنده ی کمترین قبول کن...
    با سه تا پست بروز شده...
    این بار هم با احترام منتظرم...***

    + یازهرا(سلام الله علیها) 
    بسم الله
    سلام علیکم
    با پادکست::ماه مهربانی 2:: بروزیم و منتظر شما
    التماس دعا
    یا حق.

    سلام

    ممنون از حضورتون در آویژه

    شما هم با افتخار لینک شدین

    التماس دعا

  • معین عطاری
  • سلام سید جان
    مطلب خوبی بود. ممنون.
    اون ده فایده اش هم خیلی خوب بود. خدا آقای قرائتی و راهی که باز کردن رو حفظ بکن.

    "هر کس از شما منکرى ببیند باید با دست و اگر نتوانست با زبان و اگر نتوانست با قلبش آن را تغییر دهد، که پائین ‏ترین درجه ایمان همین (تغییر قلبى) است. نهج الفصاحه، ح‏3010"

    با این حساب من در پایین ترین درجه ایمان هستم، چون گاهی اوقات فقط قلباً میتونم مخالفت خودم رو نشون بدم.

    + راستی سید، نکن تو زن و بچه هم داری؟؟!!
    آخه از پادگان و خدمت گفتی!
    چند سالت سید؟
    پاسخ:
    حالا خدا رو شکر که در خطه با ایمانان هستی ما کجا شما کجا
    نه متاسفانه من هنوز مجردم و در حال تحصیل
    و فکر نکنم به این زودیها هم بتونم ازدواج کنم.
    خدمت هم حدود 2 سال و نیم میشه تموم شده.
    سلام
    بر شما

    بنده امروز،بروزم!!!
    دلتان خواست بیایید
    بخوانید،نظر بدهید...
  • خادم محبان الزهرا سلام الله علیها
  • سلام-هلول ماه رمضان مبارک
    با "سوال :در مناطق قطبی چگونه باید نماز و روزه خواند؟" به روزم.
    تشریف بیاورید وب هیئت محبان الزهرا سلام الله علیها.    
     خوشحال میشیم.
    درپناه چادر خاکی مادرمون حضرت زهرا سلام الله علیها باشید
    التماس دعا
    سلام 
    با طرح " حجاب " بروزم.

    التماس دعا

  • سید گمنام
  • «افضل الجهاد، الصّوم الحرّ»
    بهترین جهاد،روزه داری در هوای گرم است.

    "امام صادق علیه السلام"

  • ثاقب زهرا
  • خیلی عالی بود ممنون از شما
    به ویژه دو قسمت که خیلی چسبید
    یکی این روایت : حضرت علی : امر به معروف و نهى از منکر نکند مگر کسى که سه خصلت در او باشد: در امر و نهى خود مدارا کند، در امر و نهى خود میانه‏ روى نماید و به آنچه امر و نهى مى‏کند، دانا باشد
    و یکی هم بخش تتمه
    وقت کردید به ما هم سر بزنید


  • سید میلاد موسوی
  • درود آ سیّد؛
    در دنباله نوشته خوب شما:
    امر به معروف و نهی از منکر از احکام عملی مسلمانان و به نظر شیعیان از فروع دین اسلام است. امر به معروف یعنی دستور دادن یا توصیه کردن از سوی فرد مسلمان به دیگران به انجام آن‌چه از نظر عقل یا شرع اسلام خوب در نظر گرفته می‌شود و نهی از منکر یعنی دستور دادن یا توصیه کردن از سوی فرد مسلمان به دیگران به انجام ندادن آن‌ چه به از نظر عقل یا شرع اسلام بد در نظر گرفته می‌شود.
    این توصیه گفتاری است و شامل جرح نمی‌شود. در احکام دین، به تمام واجبات و مستحبات معروف و به تمام محرمات و مکروهات منکر گفته می‌شود بنابراین واداشتن افراد جامعه به انجام کارهای واجب و مستحب امر به معروف و بازداشتن آنها از کارهای حرام و مکروه نهی از منکر است. امر به معروف و نهى از منکر, واجب کفایی است که اگر افرادى - به قدر کفایت - به انجام آن اقدام کنند, از دیگران ساقط مى شود. و اگر همه ء افراد آن را ترک کرده باشند, چنانچه شرایط آن موجود باشد, همهء آنها ترک واجب کرده اند.

    امر به معروف و نهی از منکر با وجود برخی شرایط واجب می‌ باشد و در صورت نبود آن شرایط تکلیف ساقط می‌ شود و آن‌ ها عبارتنداز:
    +کسی که امر یا نهی می‌ کند، بداند آنچه را که دیگری انجام می‌ دهد حرام است و آنچه را ترک کرده، واجب است، پس هرکس نمی‌ داند این عمل که او انجام می‌دهد حرام است یا نه جلوگیری واجب نیست.
    + احتمال بدهد امر یا نهی او تاثیر دارد، بنابراین اگر می‌داند تاثیر ندارد امر و نهی واجب نیست.
    + شخص گناهکار اصرار بر ادامه کار خود داشته باشد، پس اگر معلوم شود، یا گمان کند، یا احتمال صحیح بدهد گناهکاری بنای ترک عمل را دارد و دوباره تکرار نمی‌کند، یا موفق به تکرار نمی‌شود، امر و نهی واجب نیست.
    + امر و نهی، سبب ضرر جانی یا آبرویی یا ضرر مالی قابل توجه، به خودش یا نزدیکان و همراهان، یا سایر مومنان نباشد.

    علی بن ابی‌ طالب: پایندگی شریعت به امر به معروف و نهی از منکر و برپاداشتن حدود است.
    علی(ع): نفرین خدا بر کسانی که به خوبی فرمان می‌دهند و خود آن را فرو می‌گذارند و بر کسانی که از زشتی باز می‌ دارند و خود مرتکب آن می‌شوند.
    علی بن ابی‌ طالب: کسی که در برابر منکر با دل و دست و زبان خویش اعتراض نکند، او مرده‌ای است در میان زندگان.

    شما بهترین امتی هستید که برای مردم پایدار شده‌ اید به کار پسندیده فرمان می‏ دهید و از کار ناپسند باز می‏دارید و به خدا ایمان دارید. (سوره مبارکه آل عمران آیه ۱۱۰)
    و مردان و زنان با ایمان، دوستان یکدیگرند که به کارهای پسندیده وا می‏دارند و از کارهای ناپسند باز می‏ دارند. (سوره توبه آیه ۷۱)
    پاسخ:
    سلام آ سیّد میلاد
    واقعاً دستت درد نکنه مطلب رو تکمیل کردی عالیه بود
    قلمت مستدام یا حق/.
  • حــامیان حجاب
  • لینک شدید مارو هم لینک کنید
    پاسخ:
    سلام بنده خوب خدا
    ممنون از لطفتون
    با افتخار لینک شدید
    یا حق/.

    سلام

    اتفاقی گذرم به وبلاگ شما افتاد

    مطالبتون رو خوندم خیلی خوب بود ، همه ی پست هاتون.

    فرصت کردین به وبلاگ من هم سر بزنید و اگر مایل به تبادل لینک بودین به بنده اطلاع بدین که من هم شما رو لینک کنم

  • فرزند آدم
  • حضرت علی علیه السلام:
    آدم بدکار را به وسیله ی کار نیک خود اصلاح کن و با سخن زیبایت دیگران را به کار خیر رهنمون باش
    احسنت ..استفاده کردم ممنون
  • کوثر ✜عاشق شهید همّت✜
  • خدایا!
    از اینکه مرا در حد ایوب به حساب می آوری، سپاسگذارم....!!
    به روزم.

    اللهم عجل لولیک الفرج
    اللهم احفظ قائدنا امام الخامنه ای
    اللهم ارزقنا شهادة فی سبیلک
  • آرمان غفاری
  • سلام .
    امیدوارم موفق باشید .
    با نوشته های زیر بروز شدیم .
    + ترول ( 4 )
    + جملات تامل برانگیز(1)
    + طرز تهیه ی سریال ماه رمضان


    ممنون .
  • سید امیر حسین حجازی
  • با سلام ممنون از حضورتان مطلب عالی بود به مطلب ما هم نظر بدهید
    التماس دعا
    یا حق
    بعد از یک ماه بروز شدیم
  • آرمان غفاری
  • سلام .
    امیدوارم موفق باشید .
    موضوع وبلاگ من : مطالب علمی و کمی هم سرگرمی
    با نوشته های زیر بروز شدیم .
    + تیم المپیاد کامپیوتر ایران
    + یه کمی با هم بخندیم ... ( 3 )

    (اگر از دریافت این تبلیغات در این جا ناخرسند هستید ، آگاهم کنید تا دیگر برای شما ارسال نشود )
    وبلاگ من : http://imo-ioi.blog.ir/
    ممنون .

  • مظلوم ترین اقا
  • سلام ماه رمضان برشما مبارک خیلی التمادعا
    پاسخ:
    سلام
    متشکرم
    محتاجیم به دعا مومن اما چشم
    یا حق/.
    ممنون از مطالب خوب و عالی شما
    اسفاده کردم

  • محسن مقدم
  • جالب!
  • محمد حسین خانی کوثرخیزی
  • تشکر داداش
    انشاالله بتونیم استفاده کنیم

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">