پیکایل،شکار لحظه ها

زیبایی های معنوی و مادی را به یکدیگر نشان دهیم.

 

زیبایی های معنوی و مادی را به یکدیگر نشان دهیم.

پیکایل،شکار لحظه ها

سلام،
پیکایل محلی است برای دیدن و شنیدن زیبایی های معنوی و مادی که کمتر به چشم آمدند و شنیده شده اند. پس با ما همراه شوید.
مطالب پیکایلی:
- نادیدنی:شامل شکار لحظه هایی که توسط
دوربین گوشیم(پیکایل)گرفته شده.{تصاویری
که توسـط گوشیم گـرفته شـده با لوگو وبـلاگ
منتشر میشه و بقیه با ذکر منبع.}
- ناشنیدنی:روایـات، حکایـات و مطـالب دینی
کــم گفته شده و کمتر شنیده شده...!
- طرح: شـامـل پوستـرهــای منــاسبـتی بـا
موضوعات روزهستش.
- وبگردی: معرفی وبلاگ و وب سایت های زیبا
-عرفان های نو ظهور: مطالعاتم در مورد مکاتب
نو ظهور و سردسته هاشون.
-...
یا حق/.

آخرین نظرات
نویسندگان
نشان دوستان
پیوندها

ناشنیدنی: آفرینش هستی در 6 روز...

چهارشنبه, ۱۴ فروردين ۱۳۹۲، ۰۱:۲۲ ب.ظ

.

آفرینش کرات در 6 شبانه روز

بسم الله الرحمن الرحیم

إِنَّ رَبَّکُمُ اللّهُ الَّذِی خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ فِی سِتَّةِ أَیَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَى عَلَى الْعَرْشِ یُغْشِی اللَّیْلَ النَّهَارَ یَطْلُبُهُ حَثِیثًا وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ وَالنُّجُومَ مُسَخَّرَاتٍ بِأَمْرِهِ أَلاَ لَهُ الْخَلْقُ وَالأَمْرُ تَبَارَکَ اللّهُ رَبُّ الْعَالَمِینَ {سوره مبارکه اعراف/ آیه شریفه 54}

همانا پروردگار شما خدایى است که آسمان‏ها و زمین را در شش روز آفرید (در مدتى مساوى با شش روز یا شش شبانه روز، یا شش دوران)، آن گاه بر تخت (تدبیر جهان هستى) سلطه و استیلا یافت. شب را (پرده ‏وار) بر روز مى‏پوشاند به گونه ‏اى که شب پیوسته روز را مى‏طلبد و روز هم همواره شب را مى‏جوید و خورشید و ماه و ستارگان را در حالى که (میان جوّ غیر متناهى) مسخّر و رام فرمان او هستند بیافرید. آگاه باش که آفرینش و فرمان (نافذ در همه آفریده‏ ها) از آن اوست ثابت و دائم و پربرکت است خداوند که پروردگار جهانیان است{ترجمه مشکینی}

خیلی وقته بود که دلم می خواست تو زیرمجموعه مطالب "نا شنیدنی" شروع به انتشار مطالبی از قـــرآن و نماز کنم، البته مطالب قرآنی تو پیکایل از قبل هم وجود داشت ولی متاسفانه بصورت مستمر نبود، چند روز پیش که تفسیر آیه شریفه 54 سوره مبارکه اعراف مربوط به "آفرینش ابتدایی هستی" رو دیدم بنظرم رسید موضوع خوبی برای شروع دوباره و مستمر مطالب قرآنی هستش، شکر خدا از امروز این کار رو شروع کردم و امیدوارم روزءی انتخاب آیات برای انتشارشون تو وبلاگ رو خدا خودش برسونه  و امـّــا آیه شریفه 54 سوره مبارکه اعراف...

نکات آیه؛

  1. کلمه «یوم»، غیر از «نهار» است. «نهار»، روزِ در برابر شب است، ولى «یوم»، گاهى به معناى روز است و گاهى به معناى شبانه روز و گاهى هم به روزگار و دوره، یوم گفته شده است و در این آیه، معناى اخیر {یعنی روزگار و دوره }مراد است.
     
  2.  «تبارک» از «برکت»، به معناى بقا و ماندگارى است. «بَرَک»، سینه‏ ى شتر است، وقتى که شتر سینه‏ اش را بر زمین مى‏گذارد، نشانه‏ ى استقرار و ماندن اوست. آنگاه به هر صفتى که پایدار و بادوام باشد و هر موجودى که داراى عمر طولانى یا آثار مستمرّى باشد، برکت گفته شده است. «بِرکه»، نیز جایى است که مدّتى طولانى آب در آن مى‏ماند و ذخیره مى‏شود.
     
  3. با توجّه به قرائن موجود در این آیه و آیات دیگر قرآن، منظور از «خلق»، آفرینش نخستین و منظور از «امر»، جعل و وضع قوانین حاکم بر هستى است که آفریده‏ها را در مسیر خود هدایت مى‏کند.
     
  4.  «استوى على العرش»، کنایه از قدرت، سلطه، تدبیر، هدایت و اداره کامل جهان است. در زبان فارسى هم، بر تخت نشاندن یا از تخت نشستن، یعنى بر اوضاع مسلّط شدن و قدرت و حکومت را به دست گرفتن. البتّه ممکن است «عرش»، کنایه از جهان ماوراى ماده و «کرسىّ» کنایه از جهان مادّه باشد، چنانکه در آیةالکرسى مى‏خوانیم: «وسع کرسیّه السموات و الارض».

    در ادامه مطلب به خواندن ادامه دهید...{اینجا کلیک کنید}
     
  5. همان گونه که خداوند خورشید و ماه و ستارگان را براى هدایت و استفاده‏ ى مخلوقات مسخّر آنان قرار داد، رسالت و امامت و اهل‏بیترا نیز در مسیر استفاده و هدایت آنان قرار داد، چنانکه به نقل شیعه و سنّى پیامبر فرمودند: «النّجوم أمان لاهل الارض و اهل‏بیتى أمان لامّتى»
     
  6.  خداوند گرچه قدرت دارد که همه‏ ى هستى را در یک لحظه خلق کند، ولى تأنّى و تدریج، سنّت اوست، لذا هستى را در شش دوره آفریده است. چنانکه عجله و شتاب بى‏ دلیل، امرى شیطانى و راه نفوذ و تسلّط اوست. پیامبرفرمودند: «التّأنّى من الرّحمن و العجلة من الشیطان». حضرت علىنیز فرمودند: اگر خدا مى‏ خواست آسمان و زمین را در کمتر از یک چشم بهم زدن مى ‏آفرید، ولى ترتیب و مرور را مثالى براى اُمناى خود و حجّتى بر خلقش قرار داد.  مولوى مى‏گوید:

مکر شیطان است تعجیل و شتاب‏          خوى رحمن است صبر و احتساب
بـا تأنّى گشـت مــوجـود از خـــدا‏            تـا به شش روز این زمین و چرخ‏ها
ورنه قــــادر بــود کز کُــن فَیکــون‏‏            صـــد زمین و چـرخ آوردى بــــرون
آدمى را انـدک انــدک آن همــام‏‏           تا چهل ســـالش کند مــردى تمام
این تأنّـــى از پــى تعلیــم توست‏‏           صبــر کـن در کـار، دیر آى و درست

پیام های آیه:

1- آفریدگار هستى، لایق تدبیر و مدیریّت آن است. «ربّکم اللّه الّذى خلق...»
2- عرش، مرکز مدیریّت و تصمیم‏گیرى خداوند است. «استوى على العرش»
3- تعقیب دائمى شب و روز، تنها با کروى بودن و حرکت داشتن زمین ممکن است. «یطلبه حثیثاً»
4- هستى، هم نظام دارد و هم تسلیم اراده‏ى خداست. «مسخرات بأمره»
5 - هم آفرینش به دست خداست، هم اداره و تدبیر آفریده‏ها. «له الخلق والامر»
6- خداوند سرچشمه‏ ى برکات است. «تبارک اللّه»
7- نزول برکات، از ربوبیّت خداوند است. «تبارک اللّه ربّ العالمین»
8 - تمام هستى در حال تکامل و تحت تربیت الهى است. «ربّ العالمین»

منبع: برگرفته از تفسیر نور


پ.ن: اخبار افتتاح دیسکویی در شهر استانبول همراه با خواندن دعای افتتاح! و رقص و آواز زنان مجبه و همچنین اخبار  شرکت کردن اشخاص محبه در آکادمی آواز گوگوش و به دنبال اون انتخاب شدن ارمیا دختر محجبه ای که مدعیه دین اسلام مشکلی با رقص و اواز زن ندراه!، بعنوان نفر اوّل این مسابقات، پشت پرده ای هدفی دیگری از تهاجم فرهنگی غرب و بخصوص شبکه های فارسی زبان جدید از جمله شبکه "من و تو" را آشکار کرده. بنظر می رسه هدف، جذب یک طیف دیگری از مردمه که در محاصره زنجیره افکاری قرار گرفته اند که بین حجاب و رقص و آواز و خوشگذارنی های مدل بی قید و بند گیر افتاده اند و در این میان بدلیل کمبود آگاهی و شناخت از اسلام حقیقی و نشناختن مرز آن بین اسلام آمریکایی منتظر تلنگری هستند تا در دامن اسلام آمریکایی بی افتند. هدفی که برای کم کردن ارزش حجاب و برای از میان برداشتن ارزشها جامعه و جذب حداکثری زنان در حال اجراست.

همانند اهدافی که از سالهای نه چندان دور برای جذب جوانان در دانشگاهها و مراکز علمی در حال اجراست؛ هنگامیکه بعضی از جوانان به القای جهان غرب مانع رسیدن به تکنولوژی را، ایمان و اعتقاد خود می پنداشتند ترس از دست دادن ایمان و همزمان با آن نرسیدن به تکنولوژی بزرگترین خطر بود. چون کسی که اعتقادش که همان مهمترین بعد اوست را از دست بدهد برای منحرف شدن از اهداف و از دست دادن چیز های مهم دیگرش چه واکنشی نشان خواهد داد؟!
{در رابطه با پانوشت؛ ینجا بیشتر مطالعه کنید...}

  • سید امیر علی حیدری

الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم  (۳)

با بخش های"کتابخانه" و "جرعه ای عشق" به روزیم makin.blog.ir

پیام های آیه حاصل تدبر در آیات بود..

 

نعمت تدبر در قرآن ان شاا..روزی همه مان بشود

چرا که فهم عمیق و حیات لحظه به لحظه با قرآن در گرو تدبر عمیق اونه..

 

در پناه قرآن باشید هماره

با سلام

معرفی کتاب" تبیین عناصر ساختار وجودی انسان" جهت نیل به تزکیه نفس با توجه به آیات و روایات

http://quranetratschool.persianblog.ir/post/39/

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">