ناشنیدنی (17): تثلیث مسیحیت و پاسخ قرآن (بخش دوّم)
حال باید بدنبال دلایلی باشیم که علت مشتبه شدن امر بر مسیحیان را روشن کند و البته دلایلی برای اینکه فرد به صلیب کشیده شده کسی بجز حضرت عیسی علیه السلام است، در تفسیر نور در شرح این آیه اینگونه می خوانیم:
1- مأموران دستگیر کننده، رومى و غریب بودند و حضرت عیسى علیه السلام را نمىشناختند.
(در تفسیر فرقان نیز آمده است: احتمالا کسی که بنای خیانت داشت و با گرفتن پول،عیسی را به مخالفان معرفی کرد، خود به شکل حضرت تبدیل شد و گرفتار گشت)
2- اقدام براى دستگیرى عیسى، شبانه بود.موسسه عترت نور
3- شخص دستگیر شده، از خداوند شکایت کرد. که این شکایت با مقام نبوّت سازگار نیست.
4- همه انجیلهاى مسیحیان که فدا شدن عیسى وبه دارآویختن او را با آب وتاب نقل کرده اند، سالها پس از عیسى نوشته شده وامکان خطا در آنها بسیار است.
5- گروههایى از مسیحیان مسأله صلیب را قبول ندارند و در اناجیل هم تناقضاتى است که موضوع را مبهم مىکند.
6- و ششم بیان محکم خداوند در محافظت از حضرت عیسی در مقابل بدخواهان و قوم بنی اسرائیل؛ در آیه شریفه 110 سوره مبارکه مائده می خوانیم*:
وَإِذْ کَفَفْتُ بَنِی إِسْرَائِیلَ عَنکَ إِذْ جِئْتَهُمْ بِالْبَیِّنَاتِ
بااین دلایل روشن نزد بنی اسرائیل آمدی ، من آنان را از آسیب رساندن به تو بازداشتم.
در ادامه مطلب به خواندن ادامه دهید...
از امام صادق علیه السلام دربارهى «روح منه» در آیه شریفه 171 سوره مبارکه نساء سؤال شد، حضرت پاسخ فرمودند: مقصود روح خداست که خداوند آن را در آدم و عیسى علیهما السلام قرار داد.
''و اما کلیات ادعای مسیحیان:
مسیحیان عقیده به تثلیث دارند و اللّه را خداى پدر، مسیح را خداى پسر و جبرئیل را واسطه ى این دو خدا مىدانند، که نوعى کفر است. قرآن هم مىفرماید: «لقد کفر الّذین قالوا انّ اللّه ثالث ثلاثة» آنانکه خدا را یکى از خدایان سه گانه مىدانند، کافرند. البتّه گروهى از آنان نیز حضرت مریم را به جاى جبرئیل، یکى از خدایان سه گانه مىدانند که قرآن در این باره مى فرماید: «یا عیسى بن مریم ءانت قلت للناس اتّخذونى و امّى الهَین من دون اللّه» اى عیسى! آیا تو به مردم گفته اى که مرا و مادرم را دو خدا قرار دهید؟
نکته جالبی که در جواب اینکه حضرت عیسی چون پدر ندارد پس خود معبود می تواند باشد این است که اگر نداشتن پدر، دلیل بر الوهیّت باشد، حضرت آدم باید به طریق اولى الوهیّت داشته باشد، چون نه پدر داشت و نه مادر.
چنانکه در قرآن، خداوند آفرینش عیسى علیه السلام را به آفرینش آدم علیه السلام تشبیه نموده و مى فرماید:
«انّ مثل عیسى عنداللّه کمثل آدم خلقه من تراب ثمّ قال له کن فیکون»
مثل عیسى در نزد خدا همچون آدم است که او را از خاک آفرید
امیدوارم تا اینجا مفید واقع بشه، برای خود من این بحث خیلی جذاب و شیرین هست و از دلایل و پاسخ های منطقی قرآن به این موضوع بوجد می آم. امیدوارم برای شما عزیزان هم جالب و مثمر ثمر بوده باشه؛ در ادامه و بخش سوّم مطالب زیر را مطالعه خواهید کرد:
- گفتگوی خداوند متعال با حضرت عیسی مسیح در مورد به خدایی گرفتن حضرت عیسی توسط مسیحیان
- دلایل و چرایی اینکه مسیحیان، حضرت عیسی علیه السلام رو یکی از خدایان سه گانه می پندارند.
- رجعت حضرت مسیح بهنگام قیام حضرت مهدی(عج)
*این گزینه توسط خودم اضافه شده که در بخش دیگری از تفسیر نفیس نور بود.
قسمت اول "تثلیث مسیحیت و پاسخ قرآن (بخش اوّل)" را اینجا بخوانید...
منبع: تفسیر نور
پانوشت: یار خراسانی گفت: تحولات بزرگی در منطقه رخ خواهد داد و اینها به یک حادثه {عظیم} منتهی خواهد شد و یار صدیق گفت: بوی پیراهن یوسف در راه است. این سخنان موجی از شور و شعف را در انسان به وجود می آورد اما...
بنظرم گله بماند برای بعد، اینطوری بهتر خواهد بود؛ فقط ای کاش انسان های خوابیده بیدار شوند...